Мета робота: навчитися вимірювати питому теплоємність речовини.
Обладнання: калориметр,
термометр, терези з набором важків, металевий циліндр на натці, вимірний
циліндр або мензурка, посудини із гарячою та холодною водою.
Техніка безпеки: будьте особливо
обережними при користуванні скляним посудом і приладами. Не використовуйте
термометр для помішування рідини, у яку він занурений. Не допускайте перевищення
допустимих для термометра меж вимірювання. Категорично забороняється працювати з ртутними
термометрами. Пам’ятайте,
що ртуть, а особливо її пари, дуже отруйні.
Теоретичні
відомості.
Питома теплоємність речовини – це
кількість теплоти, яка потрібна для зміни температури тіла масою 1 кг,
виготовленого з тієї ж речовини, на 1°С. Різні речовини
мають різну питому теплоємність. Для вимірювання питомої теплоємності речовини,
яка перебуває у твердому стані, використовують його теплообмін з рідиною,
питома теплоємність якої відома.
Щоб зменшити втрати теплоти у
навколишнє середовище, експеримент проводять у калориметрі. Якщо теплообмін між
досліджуваним тілом і калориметром відбувається швидко, тоді кількість теплоти QT, яку віддає досліджуване тіло дорівнює кількості теплоти
QK, яку одержує
калориметр (вода і сам циліндр), тобто QT = QK.
Основною характеристикою
калориметра є його теплоємність С.
Для досліду беруть невелике
тверде тіло, попередньо нагріте в посудині з гарячою водою. Температура води із
зануреним в неї твердим тілом є одночасно температурою досліджуваного тіла.
Внаслідок теплообміну температури твердого тіла, калориметра і води
вирівнюються.
Кількість теплоти, що дістала
холодна вода в калориметрі від зануреного в неї нагрітого твердого тіла,
дорівнює кількості теплоти, яку віддає тверде тіло при охолоджені. З рівності
цих двох величин можна визначити питому теплоємність тіла.
Масу тіла визначають за допомогою
важільних терезів, масу води – мензуркою, враховуючи, що маса 1 мл води
дорівнює 1 г.
Виконання роботи.
1.
Ознайомитеся з обладнанням до лабораторної роботи.
2. Визначте ціну поділки шкали
термометра _____ та мензурки____.
3. Виміряйте за допомогою терезів
масу металевого циліндра або іншого твердого тіла.
4. Використовуючи мензурку,
влийте у калориметр 100-150 мл холодної води та виміряйте її температуру.
Результат вимірювання запишіть у таблицю.
5. Опустіть металевий циліндр або
інше тверде тіло у посудину з гарячою водою. Зачекайте 1-2 хв та виміряйте
температуру гарячої води разом із зануреним у неї твердим тілом. Отримане
значення температури і буде температурою твердого тіла. Результат вимірювання
запишіть у таблицю.
6. Швидко перенесіть тверде тіло
із посудини з гарячою водою у калориметр та виміряйте температуру води у
калориметрі після настання теплової рівноваги. Результат вимірювання запишіть у
таблицю.
Маса води в калориметрі m1, кг |
Температура холодної води t1,°С |
Маса циліндра m1, кг |
Температура гарячої води t2,°С |
Температура води і тіла в стані теплової рівноваги t,°С |
|
|
|
|
|
7. Кількість теплоти, яку отримала холодна вода у калориметрі від нагрітого твердого тіла обчислюють за формулою:
Q1=c1m1(t°-t1°) ,
де с1 –
питома теплоємність води, яка дорівнює 4200 Дж/(кг °С)
8. Кількість теплоти, яку віддало нагріте тверде тіло після занурення
його у холодну воду, обчислюють за формулою:
Q2=c2m2(t2°-t°),
де а с2 – питома теплоємність
речовини з якої виготовлено тверде тіло.
9. Врахувавши, що в результаті
теплообміну кількість теплоти, яку отримала холодна вода Q1 дорівнює кількості теплоти, яку віддало нагріте тверде
тіло Q2, тобто
Q1= Q2,
або
c1m1(t°-t1°)= c2m2(t2°-t°),
шукане значення питомої
теплоємності речовини, з якої виготовлено наше тверде тіло обчисліть за
формулою:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Експериментальне
завдання.
За допомогою термометра
дослідіть, процес нагрівання у двох однакових посудинах однакової кількості
води, коли в одну посудину з водою поміщають мідну, а в другу – залізну кулі, однакового
об’єму і температури.
Поясніть спостережувальний процес.
Тести для самоперевірки
https://onlinetestpad.com/mswsgm6mqe6gg
Дуже корисно
ВідповістиВидалитиЯ ім негрів
ВідповістиВидалитиЯ тоже
ВидалитиЯ тоже
ВидалитиБІБЛІЯ
ВідповістиВидалитиСаша лох
ВідповістиВидалитиПавло лох я їм негрів без нього
ВідповістиВидалитиРома лох
ВідповістиВидалитиПереволоцька школа файна
ВідповістиВидалитиСоня овца
ВідповістиВидалитиорєховий вкус твая піся нутела
ВідповістиВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалити